HTML

Fejjelfalnak

Állampolgár vs. állam, a dolgok, amik nincsenek jól, amik idegesítenek, amitől olyan savanykás ez az édes szép magyar haza. Ha időnként kaffkai érzéseid vannak, ha idegesít ez a mai berendezkedés, ha szerinted a politikai elitünk tolvaj csirkefogókból áll, akikkel erős negatív szinergiákat alakít ki az alkalmatlan hivatalnokok serege, akkor lehet hogy érdemes ideolvasnod...

Friss topikok

  • hatláb: Én is ezekről a dolgokról fogok írni egy egyetemi dolgozatot, el tudnád kérlek küldeni a forrásoka... (2008.12.07. 22:53) A felelős kormányzásról

Archívum

Az erkölcstelen adóztatásról

2008.03.17. 12:06 Fejjelfalnak

Nagy barátja vagyok az adóknak. az adók fontosak, és nominálisan kész vagyon nagyon sok adót fizetni. Nem fáj, ha sokkal járulok hozzá a közteherviseléshez, ameddig nekem is elég marad. Amit nehezebb lenyelnem, az a magyar adórendszer cinikus erkölcstelensége. Az adóknál már csak az illetékek hoznak ki jobban a sodromból, de ezekről majd később ejtek szót, már ha valakit érdekel. 

Nem vagyok nagyon naív, sem elvakult; tudom, hogy máshol is vannak unfair adófajták, illetve megértem azt az indokot is, hogy azt kell adóztatni, amit be lehet szedni, de ami itthon zajlik az kicsit túlzás.

Vegyük azt, hogy van egy kis cégem, és abból élek. Vannak költségeim, bevételeim, és fizetem a forgalmi adót. OK. A forgalmi adó régóta van, át is folyik rajtam, szóval OK, legyen. (azért lássuk, filozófiailag átgondolva azért kicsit necces a jogalap) Kifizetem az áfát, majd a kölönbözet után fizetek társasági adót és iparűzési adót. Mondjuk még a társasági adót is megértem, fogjuk fel úgy, mint a vállalkozások jövedelemadóját. Ugyanez a helyzet az iparűzési adóval is, csak azt az önkormányzat kapja meg. Lehetne persze a kettőt összevonni és elosztani, de lehet, hogy jobb ez így, mert az egyiket a kormány, a másodikat az önkormányzat rója ki. Persze ez csak elméleti dolog, hiszen az EU elfogadta a magyar kormány indoklását, hogy az iparűzési nem forgalmi jellegű adónem. Muhhaha.

Ez idáig rendben van, de sokkal cifrább a helyzet, amikor jövedelmet szeretnék kivenni a cégemből. Ilyenkor választhatok, mint tulajdonos, hogy osztalékként veszem ki a hasznot, vagy rendes fizetést adok magamnak; persze személyi jövedelemadót mindenképpen fogok fizetni. Ezek után a boltban kifizetem még az áfát is, megint...

Egyszerűség kedvéért, eladtam szolgáltatást 1000 Ft-ért;

Fizettem 200 Ft áfát, maradt 800 Ft;

Fizettem 160 Ft Társasági és szolidaritási adót, maradt 640 Ft;

Fizettem 16 Ft iparűzési adót, maradt 624 Ft;

Fizettem 218 Ft osztalékadót, maradt 406 Ft;

Fizettem 146 személyi jövedelemadót, maradt 260 Ft

amiből veszek egy kiló olcsóbb kenyeret 216 Ft+Áfáért... 

Ez nincsen 22%-os tényleges jövedelem nem fizettem TB-t sem... Nyilván semmi kapcsolat nincsen a fekete és szürke gazdaság burjánzása és a a kihozatal között, és ez is megér egy misét, nevezetesen az hogy az állam bűnözővé teszi az embereket de most nem erről van szó.

Feltéve de csak nagyon gyengén elfogadva, a jövedelem jellegű és forgalmi jellegű adók egymás melletti létjogosultságát -megjegyzem megszokásból és gyakorlatias szempontokból és semmiképpen nem azért, mert jogosnak érzem ugyanazt a jövedelmet két adóformával is súlytani - az akkor is nagyon erkölcstelen dolog, hogy kétszer kell kifizetem az adót egyazon teljesítmény jövedelme után is.

Nem értem, hogy tiszta lelkiismerettel milyen alapon szedhető bármiféle vagyonadó vagy kommunális adó, amely adózott jövedelemből szerzett ingó vagy ingatlan tulajdon alapján kerül kivetésre. Nem értem, hogy miért fizetünk társasági és iparűzési adót, ha alkalmazottaink vannak, vagy akár magunkat alkalmazzuk, hiszen az SZJA-t fizetünk mindannyian a történet végén.

Mi lenne fair? Persze nem szép dolog úgy kutyázni valamit, hogy közben nem villantok fel alternatívákat. Nem vagyok adószakember, ezért gondolom nem lesz bonyolult vitatkozni. Mi lenne, ha a csak a vállalatok fizetnének jövedelem alapján adót, magánszemélyek csak egy megemelt forgalmi jellegűt? Én benne lennék. Aki sokat keres, sokat fogyaszt és sokat fizet. Persze be is fektetheti a pénzt, akkor vagy jövedelmet és fogyasztást növel, vagy felhalmozza otthon ami meg az inflációt csökkenti.

Tudom az ellenérveket: fizessenek a gazdagok, és ne a szegények. Egyetértek, de pontosan ezért nominálisan éppenhogy sokkal többet fizetnének. Minden forint, amit jövedelemadóban fizetünk be, az kiesik a fogyasztásból. Itt ez a summa megjelenne a piacon, és fordulna egyet mielőtt befolyna az államkasszába. A megnövekedő kereslet növelné a fogyasztást, ami makroszinten most elég jól jönne, növelné a GDP-t meg ilyenek, bár el kell ismernem, növelhetné az inflációt is. Azt mondanák, hogy nem lehetne beszedni és növelné az adócsalást mag a csempészetet. Erről azt gondolom, hogy a forgalmi adó túlnyomó részét az emberek nagy kiskereskedelmi láncokon keresztül fizetik be, mégpedig azok is, akik rendesen a fekete gazdaságban dolgoznak, és nagyon nem fizetnek SZJA-t. Persze ügyeskedő kisvállalkozók lennének, de ez teljesen független attól, hogy az áfa 20 vagy mondjuk 35%. Egyébként meg a betartatás az APEH feladata, aki a lényegesen egyszerűbb adórendszer miatt sokkal olcsóbban dolgozhat, és sokkal több pénze maradhat az ilyesmire. Az persze jogos, hogy az árrak jócskán megugranának, és egyre jobban megérné Bécsnbe menni Gorenjéért, de mint tudjuk a magyar ember nem mobilis, és tejért talán nem járnának át tömegek. Vagy igen. Nem tudom, ez egy gyenge pont, beismerem, egy ilyen nyitott gazdaságban.

A vállalatok kissé csökkentett társasági adót fizethetnének, és olcsóbb lenne embereket alkalmazni.

Nem hiszem, hogy valaha is ilyen lesz az adórendszerünk, de talán van olyan középút, amerre mozdulni lehetne, mert a mai gyakorlat  nagyon nem arra mutat, hogy egy igazságos adórendszer lebegne vezéreink szeme előtt. Végülis az egyikük, ha jól emlékszem ki is mondta, hogy a birkával sem szoktak konzultálni a nyírás előtt.... 

Szólj hozzá!

Címkék: közélet apeh állam megmondás közerkölcs közállapot adóztatás

A bejegyzés trackback címe:

https://fejjelfalnak.blog.hu/api/trackback/id/tr82384375

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása